”Måske er det netop i det usøgte, at vi finder det udsøgte”. Således reflekterer poetryslammer Kim Linnet i podwalk’en Turisten, som er én af fire lydrejser, der indgår i dette forløb. De rejsende, det vil sige eleverne, tages med ud på en poetisk lydvandring/podcast-walk, hvor de møder det fremmede i andre landes mad, musik, sprog, kultur og religion. De får mulighed for at tænke over og inddrage relevant faglig viden om, hvordan vi dannes som mennesker. Hvad er en dannelsesrejse? Forløbet åbner for rejsens eksistentielle dimensioner, fordi eleverne på vandringen møder det ukendte, måske mister fodfæste for en tid og forstyrres af andre måder at leve hverdagen på. Måske vender de hjem med et nyt blik på eget (og andres) liv?
Undervisningsforløbets fire podcasts downloades i en app, som afspilles gratis (med kode) på elevernes mobiltelefoner. Gåturene med podcasten i ørerne planlægges i naturskønne områder efter lærerens eget valg. Hver lydvandring varer cirka 10 minutter. Der er indlagt små refleksionsopgaver på ruten, og med projektet følger desuden oplæg til elevarbejde, hvor både kristendomskundskabs- og danskfaglige vinkler og viden inddrages. Temaer og emner som identitet, pilgrimsrejser, dannelse, venskab, nærvær, kulturmøder, positivisme, religion, evolution, retræte og poetry slam kan med fordel udfoldes i forbindelse med og i forlængelse af forløbet.
Lydvandringerne:
- Turisten
- Opdagelsesrejsen
- Pilgrimsrejsen
- Baghaven
Projektet indeholder:
- Fire podcasts á cirka 10 minutter. I alt
60 minutter inkl. gå- og samtaletid - Lærervejledning
- Elevopgaver
- App og koder
